fysioterapi, massage, massør

SPECIALE

SPECIALE I GYNÆKOLOGISK FYSIOTERAPI OG SEXOLOGI

Med speciale indenfor gynækologisk fysioterapi, arbejdes med problematikker relateret til underlivet hos kvinder, som f.eks. smerter, irritation, kramper og

svaghed. Ved problemer med underlivet kan det være til stor gavn, at få træning, vejledning og behandling for disse problemer. I kombination til specialet

arbejdes med sexologi, da problemer relateret til underlivet ofte giver problemer i forbindelse med sex og ofte vanskeliggører seksuel nydelse.

Som fysioterapeut og sexolog kan jeg med kombinationen af fysioterapi og sexologi, bl.a. hjælpe med problemstillinger indenfor specialet ved f.eks. svag

bækkenbund og smerter i underlivet i forbindelse med sex.

BÆKKENBUNDEN:

Har du problemer med svag bækkenbund og er plaget af inkontinens eller har du smerter i bækkenbunden, som giver problemer f.eks. i forbindelse med

sex, så kan der gøres noget ved dit problem. Det er muligt ved træning af bækkenbunden, at styrke musklerne og få kontrol over inkontinens.

Smerter i underlivet kan skyldes muskelspændinger i området og med udspænding, afspænding og massage er det muligt at gøre noget ved dette problem. I forbindelse med undersøgelse, behandling og træning af bækkenbunden, er det nødvendigt at teste muskulaturen enten vaginalt eller analt.

De traumer og det stress vi oplever gennem livet, sætter sig som spændinger i kroppens muskulatur, der kan give kroniske smerter og sensibilitets

forstyrrelser. For kvinder kan spændingerne også sætte sig i skedevævet og kan give muskelspændinger, skedekramper, kroniske smerter og

sensibilitetsforstyrrelser i underlivet. Dette kan give store smerter og problemer og ofte vanskeliggøre seksuel nydelse eller være helt umuligt at gennemføre samleje. Det kan være nødvendigt med behandling af skedevævet indefra, som en kombinations behandling, hvor der bruges flere teknikker, som f.eks. massage, udspænding, afspænding og dette i kombination med samtale.

I forbindelse med mit arbejde, er mange kvinder kommet til klinikken med kroniske smerter i underlivet, med spændinger i skedevævet, med manglende

sexlyst og med vanskelighed ved at opnå seksuel nydelse. Flere af de kvinder, som er kommet i klinikken, har udover deres symptomer, ikke kunne få deres

højeste ønske opfyldt, nemlig at blive gravid. Fælles for dem er, at når de kommer til klinikken, har de længe forsøgt at blive gravide, har lange fertilitetforløb

bag sig eller er i gang, men uden held.

Uden nogen form for klinisk dokumentation, så ser jeg en tendens til, at de kvinder jeg har arbejdet med, efterfølgende er blevet gravide. Kvinderne bliver

afspændte og kroppen er klar. Det gør arbejdet så spændende og givende, jeg glæder mig hver gang over resultaterne.

Der er altid personlige og individuelle hensyn, og det er forskelligt hvor langt et behandlingsforløb er - men glæden er stor!

LYSKEN:

Har du problemer med smerter i lysken, kan årsagen være muskulære og skyldes overbelastning i musklerne i lysken eller være relateret til problemer i lænderyggen eller bækkenet. Ved muskulære problemer er det ofte M. Iliopsoas, den dybe hoftebøjer, der kan give store smerter i lysken. Ofte kan det være problemer i den ene side, men jeg oplever også at der kan være spændinger i hoftebøjerne i begge sider, som giver smerter i lysken på begge sider. Hvis dit problem er muskulært, så kan der gøres noget ved dit problem. De traumer og det stress vi oplever gennem livet, sætter sig som spændinger i kroppens muskulatur og med udspænding, afspænding og massage er det muligt at gøre noget ved problemet. I forbindelse med undersøgelse og behandling kan det være nødvendigt, at det skal foregå indefra enten vaginalt eller analt.

Der er altid personlige og individuelle hensyn, og det er forskelligt hvor langt et behandlingsforløb er.

HALEBENET:

Har du problemer med smerter i halebenet og smerter i forbindelse med siddestilling, kan årsagen skyldes overbelastning i ligamenter og muskler i området. Hvis dette er årsagen til dit problem, så kan der gøres noget ved dit problem. De traumer og det stress vi oplever gennem livet, sætter sig som spændinger i kroppens muskulatur og med udspænding, afspænding og massage er det muligt at gøre noget ved problemet. I forbindelse med undersøgelse og behandling kan det være nødvendigt, at det skal foregå indefra enten vaginalt eller analt.